آموزش وردپرس

مستند نبردهای تامکت – کامل

16,126بازدید


مستند نبرد تام کت ها، روایتی از دلاورمردی خلبانان نیروی هوایی ارتش است، این مستند به گونه ای ساخته شده است که بینندگان در خلال صحبت های خلبانان، صحنه های بازسازی شده این جنگ را می بینند. بازسازی درگیری هوایی خلبانان F۱۴ ایران با خلبانان عراقی در آسمان خارک، اصفهان و تهران از جمله بخش های فیلم مستند “نبرد تام کت “است. اولین درگیری ثبت شده تامکت در جنگ ایران و عراق مربوط به یک فروند جنگنده اف-۱۴ با شماره سریال ۳–۶۰۲۰ بود که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۰ (۱۵ می۱۹۸۱) یک موشک فونیکس به سمت یک فروند میگ ۲۵ نیروی هوایی عراق شلیک کرد. در این حادثه هواپیمای عراقی صدمه جدی ندید و توانست با سرعت ۲۸۰۰ کیلومتر بر ساعت از مهلکه بگریزد. در طول ۶ ماه اول جنگ تام‌کت‌ها موفق شدند ۵۰ فروند جنگنده عراقی (اکثراً جنگنده‌های میگ-۲۱ و میگ-۲۳ و تعداد کمتری هم سوخوهای ۲۰ و ۲۲ (مدل‌های صادراتی سوخو-۱۷) را سرنگون کنند. تنها گزارشی در ۶ ماهه اول جنگ از تلفات تام‌کت‌ها موجود است مربوط به آسیب یک تامکت در اثر نزدیکی زیاد به یک فروند میگ ۲۱ در لحظه انفجار آن است. قدرت جنگی تام‌کت‌ها به حدی بود که به خلبانان عراقی دستور داده شده بود با هیچ تام‌کتی درگیر نشوند و با دیدن تامکت صحنه مخاصمه را ترک کنند و عقب‌نشینی کنند.
در طول جنگ ایران و عراق از اف-۱۴ تام‌کت بیشتر برای اسکورت جنگنده‌های اف-۴ فانتوم و پوشش هوایی آسمان ایران استفاده می‌شد. رادار بسیار قوی تام‌کت‌ها قادر به شناسایی جنگنده‌های عراقی از فواصل بسیار دور بوده و از این حیث شبیه یک آواکس کوچک عمل می‌کرده‌است.

یکی از برگهای برنده تامکت در میان تمام جنگنده‌های دهه ۸۰ مجهز بودن این جنگنده به موشکهای فونیکس بوده‌است. استفاده از این موشک باعث می‌شد که تامکت برخی اوقات در نبردهای یک به سه در مقابل هواپیماهای عراق برنده پیکار شود.

این مستند با کیفیت عالی و در ۶ قسمت تقدیم هموطنان عزیز می شود.

برای دیدن سایر قسمت ها در پایین هر ویدئو لیست برگه ها وجود دارد که شماره ی برگه نشان دهنده ی شماره قسمت می باشد.

قسمت اول

download-icon-Taktemp (6)

۳ نظر

  1. من فدای تک تکتون دست همه شما خلبانان دلیر ارتش کشورم را میبوسم و نفرین میفرستم به این رژیم نامیمون و قدر ناشناس که قدر فداکاریهای شما مردان بزرگ این مرز پر گهر رو نادیده گرفت نامتان جاودانه در دلها خواهد ماند

  2. هوشنگ خان! همین رژیم نامیمون از نظر شما اگر نبود این خلبانها باید مردم ظفار را بمباران می کردند و یا هواپیماهایشان را برای بمباران ویتنام می بردند. ضمنا آن خلبانهایی که با رژیم نامیون از نظر شما مشکل داشتند یا فرار کردند و یا هواپیما را بردند در عراق تقدیم صدام کردند. همین همافرها و خلبانها اولین ارتشی هایی بودند که با بنیانگذار این رژیم نامیمون از نظر شما بیعت کردند!
    یادتان که نرفته؟

  3. سلام و درود بر آقا هوشنگ

    اگر رژیم نامیمون نبود الان تو کوچه های شهر و دیار من و تو داعش و امثال این ها با چکمه هاشون رعب و وحشت تو دل من و تو می انداختند که حتی جرات نکنیم از ناموس و خانواده مون دفاع کنیم . چون دیگه غیرتی نبود که از شرف و آبرو دفاع کرد و ایستاد .
    حواسمون و حواست باشه نمک کسی خوردی خوردیم نمکدون نشکنیم .
    چون وعده های الهی در باره اقوام گوناگون اگر نگاه کنی یا بپرسی چطوری به حقیقت می پیوندد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.