آموزش وردپرس

بلعیده شدن سوپرمارکت ها توسط هایپرمارکت ها

توسعه روزافزون هایپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای به یک تهدید جدی برای کسب و کارهای کوچکتر، خرده فروشان و سوپر مارکت های متعدد در بازار فروش کالاهای سوپرمارکتی تبدیل شده است. خطر ورشکستگی، تعطیلی و بیکاری با توسعه فروشگاه های زنجیره ای برای سوپرمارکتها و کارکنان آنها جدی است، بطوری که برخی از مسئولین و کارشناسان کار از جمله رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران را به تکاپو وا داشته، در صحبت ها و اظهار نظراتشان به این موضوع اشاره و نگرانی های خود را ابراز نموده اند. چنین به نظر می رسد فروشگاه های زنجیره ای با بکارگیری راهکارهایی مختلف و بعضاً علمی در زمینه های مدیریتی، بازاریابی، تحقیقات بازار و خدمات مشتریان و ارائه تخفیفات متعدد و ایجاد انگیزه در جذب مشتریان توان رقابت از سوپر مارکتهای معمولی را گرفته اند و هیچ گزینه ای برای آنها باقی نگذاشته اند. بدیهی است که تجمع سوپرمارکت داران و صحبت های مسئولین و کارشناسان هم نمیتواند مانعی در راه توسعه هایپرمارکتها و فروشگاه های زنجیره ای باشد چرا که آنها هم ظاهراً در چارچوب ضوابط و مقررات و قواعد بازار در یک اقتصاد آزاد حق فعالیت دارند و هیچ نهادی هم نمی تواند قانوناً مانع توسعه فعالیت آنها شود.

Supermarket trolley filled with vegetables in aisle

حال سوال این است که سوپرمارکتها در این کارزار نه چندان عادلانه رقابت چه باید بکنند؟ حذف فیزیکی فروشگاه های زنجیره ای و یا جلوگیری از توسعه آنها امری نشدنی و محال است پس در پاسخ به سوال چه باید کرد مذکور باید دنبال راهکارهای عملی برای ادامه رقابت و حضور عادلانه در بازار بود. مهمترین این راهکار ها بطورکلی بر اساس یک اصل استراتژیک تبدیل تهدید به فرصت است. تهدید فروشگاههای زنجیره ای و هایپرمارکتها برای سوپرمارکتهای معمولی و خرده فروشان فرصت طلایی ایجاد کرده که اگر به موقع به مرحله اجرا درآید می توان تضمین بقای آنها در عرصه رقابت با بزرگتر ها به یک رقیب جدی تبدیل شده و حتی بر رشد روز افزون آنها نیز تاثیر گذاشته و عرصه را بر آنها تنگ کنند. این فرصت طلایی تزول مارکت است که می تواند مزایای رقابتی جذابی در اختیار سوپر مارکت ها قرار دهد. تزول مارکت با بهره گیری از تکنولوژی های جدید در زمینه فروش آنلاین کالاهای سوپر مارکتی ، نرم افزاری تولید نموده که با نصب آن در تمام فروشگاه ها و سوپر مارکت های معمولی آنان را قادر می سازد که نیاز های مصرف کنندگان را در اسرع وقت تامین و با ارسال رایگان حداکثر در ۴۵ دقیقه گوی سبقت را از فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکتها که به علت بزرگی فاقد چابکی می باشندرا ببرند. افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه و رشد ۳۵ برابری آن و دسترسی همگان در سراسر کشور، شرایطی را فراهم نموده که می توان با نرم افزار تزول مجموعه فروشگاه های کوچک و خرده فروشان را در کنار هم یک فروشگاه واحد تبدیل، و از طریق فروش آنلاین و ارائه خدمت به مشتریان از طریق نزدیک ترین فروشگاه همچنان یکه تاز صحنه رقابت باشند. این چنین است که پیوستن به تزول مارکت تهدید فروشگاه های بزرگ را به فرصت تبدیل و ایجاد مزیت رقابتی می کند، فرصت فروش بیشتر، کسب درآمد های بیشتر ، فرصت بقا و رشد ، فرصت مقابله کار آمد و اقتصادی با رقبای بزرگ و قوی تر و فرصت جذب مشتریان بیشتر با انگیزه های بهتر. از طرفی چابکی ، سرعت و خرید آسا و مطمئن و تحویل در محل کار یا منزل مزیتی است که برای مشتریان از جذابیت خوبی برخوردار است.

Tezol-online-supermarket

نکات کلیدی که لازم است در عرصه رقابت سوپرمارکت های معمولی با فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها باید توسط کوچکتر ها به کار گرفته شود و می تواند تضمین موفقیت آنها باشد :

۱- بهره گیری از خدمات اینترنت و فروش انلاین (تزول مارکت)

۲- تغییر در رفتار مدل بازاریابی از سنتی به مدرن با تکیه بر اصل مشتری مداری

۳- سرعت و چابکب در ارائه خدمات به مشتریان در فروش های آنلاین

۴- آموزش مشتریان و به بکارگیری نرم افزار تزول و کارکنان فروشگاه ها در زمینه استفاده از نرم افزار فروشگاه مجازی تزول و اصول مشتری مداری.

Tezol-online-supermarket