آموزش وردپرس

مستند هویدا – کامل

20,151بازدید

مستند زندگی، زمانه و مرگ امیر عباس هویدا ساخته ی مصطفی شوقی به بررسی زندگی امیر عباس هویدا پرداخته می شود. امیرعباس هویدا (۱۲۹۸ تهران – ۱۸ فروردین ۱۳۵۸ تهران) یکی از نخست‌وزیران ایران در زمان محمدرضاشاه پهلوی بود. وی ۱۳ سال نخست‌وزیر بود و ریاست دولت در ایران را بر عهده داشت که این طولانی‌ترین ریاست بر دولت در طول تاریخ ایران بوده‌است.

این مستند با کیفیت عالی و در ۴ قسمت تقدیم هموطنان عزیز می شود.

برای دیدن سایر قسمت ها در پایین هر ویدئو لیست برگه ها وجود دارد که شماره ی برگه نشان دهنده ی شماره قسمت می باشد.

قسمت اول

download-icon-Taktemp (6)

۳ نظر

  1. مستند خیلی بد و ضعیفیه. ارزش تاریخی نداره. موضوع مثلا قرار بود درباره هویدا باشه اما بیشتر مباحث ربطی به هویدا نداره و به اتفاقات معروف و کلیشه ای دوران قبل از انقلاب مثل اصطلاحات ارضی و … میپردازه. کارشناسان بشدت ضعف اطلاعاتی دارند. بنظر حتی تاریخدان هم نیستند. حتی یکیشون اسدالله علم رو اسعد الله اعلم خطاب میکنه. بشدت سعی شده هویدا رو وابسته به آمریکا و انگلیس و بهائیت نشون بدن اونهم با ادله های بی ربط. هیچ مدرکی دال بر بهایی بودن هویدا وجود نداره. کلا یک مستند ضعیف که تنها وظیفه اش انعکاس نظرات و مواضح شخصی فیلمساز هست.

  2. بابک جان! در بهایی بودن حرف نمی زنم. چون فقط خدا از اعتقادات قلبی مردم خبر دارد. اما در مورد مدیریتش همین قدر کافیست بدانید که که مردم آن زمان از شدت مشکلات اقتصادی دسته دسته کمونیست می شدند. قبل از انقلاب قرار بود ایران به یک کشور نفتی مانند امارات و قطر تبدیل شود. فرش نفت به شش میلیون بشکه در روز رسیده بود و دیوانه وار صرف واردات تسلیحات می شد (دقیقا حکایت امروز عربستان و امارات گاوهای شیرده آمریکا) آنهم در شرایطی که ایران دشمن جدی نداشت و حتی با وجود این تسلیحات بحرین را شوهر داد رفت . کشور در بالاترین بی عدالتی بیشترین ضریب جینی بود و غذای عموم مردم اشکنه و کله جوش بود و آمار سواد زیر ۵۰ درصد بود ( درحالی که در همان زمان در ترکیه و لیبی این آمار بین تا ۶۵ تا ۷۰ درصد بود). اما رسانه های حاکم و فیلمها و سینما و رسانه های خارجی همواره چهره ای مرفه از رو به ترقیات از ایران نشان می دادند دقیقا شبیه همین چهره ای که الان از عربستان و دوبی نشان می دهند و هرگز فقر مردمی که آن سوی برجها و هتلهای شیک زندگی می کنند را نشان نمی دهند. وجود چند منطقه مرفه شمالی تهران و تعدادی بلوار و حوض و مجسمه در کلانشهرها شده بود ویترین ایران و نقابی برای حقیقت وحشتناک افزایش انفجاری زاغه نشینی در اطراف در تهران بعد از انجام اصلاحات ارضی که به خالی شدن رستاها انجامید چرا که روستاییان زمینهای کوچک و غیر اقتصادی که صاحب شده بودند را فروختند و به شهر آمدند و البته نتیجه دیگر آن هم محتاج شدن ایران به واردات گسترده گندم و مواد غذایی بود. تنها رسانه و هفته نامه مخالف دولت هویدا یعنی نشریه توفیق به جرم انتقاد از دولت توقیف شد. حال جای تاسف و درد دارد که برخی جوانهای امروز خیال می کنند آن زمان ایران بهشت بوده و مردم از شدت شکم سیری انقلاب کرده اند.

  3. باسلام مستند هویدا عالی بود متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.