آموزش وردپرس

فیلم دلشدگان

13,767بازدید

de

دلشدگان سیزدهمین فیلم سینمایی علی حاتمی است. او این فیلم را در سال ۱۳۷۰ کارگردانی کرد. او در این فیلم، علاوه بر کارگردانی، نویسنده فیلم نامه، تهیه کننده و طراحی صحنه را نیز بر عهده داشت.
از آن‌جا که داستان فیلم دربارهٔ موسیقی ایرانی است، سرشار از صحنه‌هایی است که به نوازندگی و فرهنگ اهالی موسیقی در دوران قاجار می‌پردازد. این صحنه‌ها با توانایی منحصر به فرد علی حاتمی در خلق فضاهای قدیمی همراه شده‌است. هم‌چنین می‌توان موسیقی فیلم را که حسین علیزاده ساخته‌است را به عنوان یکی از نقاط قوت آن برشمارد. این موسیقی با صدای آواز محمدرضا شجریان همراه شده‌است که بجای خوانندهٔ فیلم-امین تارخ- خواند؛ ولی اجازهٔ لب خوانی به او داده نشد. به همین خاطر، در صحنه‌های تصنیف خوانی فیلم هرگز نمای بسته از خواننده دیده نشد. آواز تک تارخ که بعد از دل باختن به شاهزاده ترک(لیلا حاتمی) خوانده می‌شود از به یاد ماندنی‌ترین لحظات فیلم است. فریدون مشیری به درخواست محمدرضا شجریان شعرها و آهنگ‌های فیلم را بررسی کرد و مورد بازبینی قرار داد.
فیلم از روی داستان واقعی ای در زمان قاجار ساخته شده است که در آن گروهی از نوازندگان سازهای ایرانی به تفلیس سفر می‌کنند. این سفر که در دوران احمد شاه قاجار به وقوع می‌پیوندد به منظور پر کردن صفحه از ردیف‌های موسیقی ایرانی صورت می‌گیرد. در این سفر مرحوم ظللی خوانندهٔ بزرگ آن زمان به مرض سل مبتلا است در فیلم دلشدگان نیز یکی از تجار ایرانی واسطهٔ دربار و هنرمندانی غیر وابسته به درب خانه می‌شود تا ایشان به هزینهٔ کمپانی هند شرقی برای ضبط صفحه به پاریس بروند. در این سفر هر کس خاطرات گذشتهٔ خود را به نوعی مرور یا بازگو می‌کند.

بازیگران: امین تارخ , اکبر عبدی ,جلال مقدم, فرامرز صدیقی ,سعید پورصمیمی ,حمید جبلی ,محمدعلی کشاورز ,فتحعلی اویسی ,جمشید هاشم‌پور, رقیه چهره‌آزاد ,شهلا ریاحی, لیلا حاتمی, توران مهرزاد, علی اصغر گرمسیری, منصور والامقام ,سرور نجات‌الهی

این فیلم زیبا برای اولین بار با کیفیت بالا از سایت نوستالژیک تی وی تقدیم شما میشود.

download-icon-Taktemp (6)

یک نظر

  1. سلام و سلام
    از زحمات و فیلم های خوب شما متشکریم
    خاطرات ما را زنده نمودید زنده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.